13. syyskuuta 2011

D-hoitajalla.

D-hoitaja: "Kyllä nämä sun verensokerit heitteleekin reilusti."
Minä: "Joo, niinhän ne tekee...Tollasta se on ollut koko tän kuusi vuotta."
D-hoitaja: "Ei tuota pitkävaikutteistakaan insuliinia oikein enää voisi lisätä.. En oikein tiedä, mitä tässä voisi kokeilla."
Minä: "..."
D-hoitaja: "Mites se insuliinipumppu, miltäs se kuulostaisi?"
Minä: "...ööö?"

Siis mitä? Enkö mä sen takia TYKSillä käynyt, että harkitaan sitä pumppua?
Olen taas ihan puulla päähän pamautettu noiden TYKS:n diabetesihmisten kanssa. Ainoa ohje, jota sain, on laittaa ateriainsuliini ennen aterioita. Mä kun en muista sitä siinä, vaan olen yleensä ottanut ruokailun jälkeen. Silloin olen tiennyt, paljonko olen syönyt.

Ok, pumppu on kallis, mutta miten voi olla näin vaikea saada edes käsitystä siitä, ollaanko mulle harkitsemassa pumppua vai ei? Mä itse alan väsyä koko touhuun, enkä välitä saanko vaiko en. Tekis mieli heittää lusikka nurkkaan koko D.n kanssa. Ei koko aikaa jaksa vain yrittää ja yrittää, kun kukaan ei osaa antaa kunnollisia neuvoja tai edes tukea. 

2 kommenttia:

mokkakissa kirjoitti...

Heissan, oletko koskaan lukenut vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutuksesta 1-diabetekseen? Mulla on pari kaveria, jotka ovat vaikean tasapainoilun jälkeen päässeet tosi hyvään jamaan. Yksi on ollut jo kaksi vuotta kokonaan ilman insuliinia... Näitä tarinoita on paljon. Lue esim. Diabeteksen hoito ruokavaliolla by Antti Heikkilä.

Kissapiika kirjoitti...

Vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutuksista diabeetikoille ollaan montaa mieltä. Ihan kaikille tuo ruokavalio ei sovi. Itse en yksinkertaisesti ole kyennyt vaihtamaan ruokavaliotani. Osittain varmasti laiskuuttani, mutta taloudellinen tilanne pitää myös olla riittävä, jotta pystyy tekemään oikeasti terveellisiä valintoja.