Lusikan ja purkin lisäksi meidän piti valita pari isompaa työtä, jota teemme. Vaihtoehtoja olivat mm. jousi, rinkka, vahataulu, kehärumpu... Valitsi kehärummun, koska olen haaveillut sellaisen tekemisestä jo pitkään. Viime kertainen postaus koverretusta astiasta oli toinen isompi työ perinteisen puuntyöstön osioon.
Olen tehnyt jo aiemmin rummun työväenopiston kurssilla, mutta siihen emme tehneet itse kehää, vaan se oli valmis vanerikehikko. Olin innoissani, koska nyt rumpu olisi kokonaan minun tekemäni.
Kaikkein
tärkein kaava tässä työssä: Ympyrän kehä = Pii (3,14) x
halkaisija.
Kehärumpuun
käytettiin ulkokuivattua haapalankkua. Haapa ja raita ovat
kehärumpuun hyvin soveltuvia puulaatuja. Haapalankun pituus oli 182
cm ja halusimme käyttää koko pituuden rummunkehän tekemiseen. 182
(lankun pituus) – 10 (viisteen pituus) : 3,14 (pii) = noin 54,7cm
halkaisijaltaan oleva rumpu. Vaikutti oikein mainiolta.
Lankku
työstettiin nykyaikaisesti oikohöylällä ja tasohöylällä.
Höyläys tulisi suorittaa vuorotellen puolia vaihtaen, mutta koska
meidän lankussa oli oksakohta ja halkeama, pyrimme höyläämään
lankkua niin, että olisimme saaneet halkeaman pois. Näin ei
kuitenkaan käynyt, vaikka höyläsimme lankkua 6 mm asti vain
toiselta puolelta. Lankkuihin piirrettiin kehän korkeus (useimmin
6-8cm, minulla 7cm) ja lankut sahattiin vannesahalla ja hiottiin
reunoista terävyys pois. Koska puu taipuu jomminkummin päin
paremmin, tarkistimme kumpi puoli olisi sisäpuoli. Tämä tapahtui
niin, että lautaa pidettiin toisesta päästä kiinni ja katsottiin,
kummin päin lauta taipuu paremmin alaspäin. Sisäpuoli merkattiin
näkyvästi. Seuraavaksi tuli päättää, kumpi pää on päällipuoli
ja molrmpiin päihin merkattiin 10cm:n viistevara molempiin päihin
niin, että viisteet kohtaavat sisäpinnoiltaan. Sinänsä sillä.
Kumpi pää on päällä, ei ole merkitystä. Lähinnä kosmeettinen
juttu, jos sitäkään.
Laudat
laitettiin veteen likoamaan. Minun lautani likosi vedessä 7 päivää
ennen kuin taivutimme sen kehälle. Märkä puu taivutetaan
puristimia ja palikoita sekä kuumailmapuhallinta (ja apuria) apuna
käyttäen kehikon ympärille. Käytimme halkaisijaltaan 50 cm
metallikehikkoa.
kehän pyöräytys aluillaan |
Alkupää laitettiin puristimilla kiinni ja
kuumailmapuhalluksella lämmitettiin ulkopuolelta taivutettavaa
kohtaan. Kun avustaja siirtää puhaltimen sisäpuolelle (”sopivalla
hetkellä”) laitetaan puristimilla puu tiukkaan kiinni kehikkoon.
Väliin tulevat palikat on syytä olla tarpeeksi isoja ja pyöristettykulmaisia,
jotta rummunkehään ei jää jälkiä puristinpalikoista. Koko kehä
kiinnitetään kehikon ympärille palikka palikalta, joka välissä
kuumailmapuhaltimella auttaen. Alkuviiste tulee puristaa kehän
myötäiseksi jo ennen kuin loppupää puristetaan sen päälle,
jotta toimitus sujuu jouhevasti. Kehän viisteosien tulisi osua
tarkalleen päällekkäin (eli lauta tulee olla mahdollisimman
suorassa kehikkoon nähden), jotta ei tapahdu halkeamista. Oma kehäni
meni hieman vinoon ja jouduimme laittamaan pienen palikan puuosien
väliin. Tämä piti halkemat loitolla. Viimeinen palikka tulisi
laittaa laudan pään keskelle, niin ettei lauta repeä.
Apupalikka, jottei jää jälkiä risteyskohtaan |
puristimet alku- ja loppupssä sekä oksapaikan kohdalla |
Koska
laudassani oli oksapaikka, ajattelin tekeväni hieman pienemmän
rummun. Opettajamme kuitenkin piti mielenkiintoisena kokeilla
oksapaikan kestävyyttä rummun kehällä, joten tein täysipituisen
rummun kehän. Kehälle kiinnitysvaiheessa jännitin melkoisesti
oksapaikkaa, ja se pääsi hieman repeämään. Kehä tuli kuitenkin
ehjänä kehikosta ja liimasimme viistekohdat yhteen (=limisauma)
puuliimalla. Liimasimme myös oksapaikkaan tukipalikan. Kuivumisen
(24h) jälkeen hion kehikon siistiksi. Metallisesta kehikosta oli
irronnut melkoisesti ruostetta kehän sisäpintaan. Vaikka itse
ruoste lähti pois pinnasta, oli kehäpuu värjääntynyt
ruostekohdista harmahtavammaksi.
Värjäsin
kehän narvivärillä ruskeaksi.
Rummun sisäkehä oli värjäytynyt tuman ruosteiseksi |
Värjäytymä ei lähtenyt vaikka kuinka hinkkasi |
Narvivärjättynäkin vedestä tulleet värjäytymät näkyivät. Puu on jäänyt myös hiukan kurtuille. |
Rummun
nahka on poron raakanahkaa. Kääntövaraa kannattaa varata jonkin
verran ”yli tarpeen”, sillä nahka kiristyi todella paljon
kuivuessaan. Tähän rumpuun ohjeistus oli noin 12cm yli halkaisijan.
Teimme kaavat ensiksi kaavapaperille. Rummun kehän ollessa
kaavapaperin alla painetaan kaavapaperi kiinni pöytään noin
”kahvikupin kokoiselta alalta” (kahvikupin voi jättää siihen
keskelle pitämään paperia kiinni). Reunoille jätettiin vielä 2-3
cm vara, kun piirrettiin kehä paperiin. On kuitenkin itsestä
kiinni, paljonko haluaa nahan taittuvan sisäkehälle. Raakanahasta
leikattiin lisäksi 6-8 mm levyistä hihnaa, jolla nahka
kiinnitettiin rummun kehälle. Ohjeistuksemme oli, että hihnaa pitää
kiertää akkuporakoneen avulla kireäksi, mutta minulta tämä jäi
pois ja kiersin ja venytin liotetut hihnat käsin.
Raakanahkaan
tehtiin reiät reunoihin, noin 1 cm reunasta (tämäkin oma
mieltymys, mitä lähempänä reunaa reiät ovat, sitä vähemmän
menee nahkaan hukkaan ja sitä pienemmän nypylät kohtiin jää.
Kuitenkin sitä helpommin nahka repeää rikki, mitä reunemmassa
reiät ovat). Reiän koko tulee olla sen verran suuri, että hihna
mahtuu reiästä.
Halusin
nahkaan väriä, ja sitä varten tein kuusenkaarnasta värjäysliemen
(huomio: kaarna pitää olla kuusesta, sillä männyn kaarna ei
toimi). Liemi oli tarkoitettu useamman nahan värjäämiseen, joten
siinä oli kaarnaa reilusti. Vettä oli sen verran, että kaarna
juuri peittyi. Kaarnan annettiin lämmetä kiehuvaksi ja sen jälkeen
lämpöä vähennettiin, mutta annettiin kiehua tunnin verran ja
annettiin jäähtyä. Seuraavana aamuna kaarnat siivilöitiin pois ja
nahat laitettiin värjäytymään. En halunnut nahasta tasaista, vaan
rypistelin nahan hyvin ja vain välillä hiukan vaihdoin nahan
asentoa liemessä.
Rummun nahan kaavoitusta |
Kuusivärjätyn ahan kiristys takaa nahkasuikaleilla |
Nahan
vettymiseen ja pehmiämiseen riittää 30-45 minuuttia, mutta
värjäyksessä pidin nahkaa liemessä pari tuntia. Nahka levitetään
kehän päälle oikeaan kohtaan. Oma kehäni ei ollut aivan pyöreä
johtuen oksapaikasta, joten merkkasin nahkaan kohdistusmerkkejä.
Kuitenkin vaikka lyijykynä otti raakanahkaan hyvin kiinni, oli
kynänjäljet kadonneet liotuksen jälkeen. Kun nahka lepää kehän
päälle, painetaan keskelle jälleen se kahvikupin kokoinen alue
pöytään asti. Tämä siis kuivumisvaraa. Nyt kiinnitetään
hihnapuristimet kehälle ja käännetään koko rumpu toisin päin,
jotta päästään pujottamaan hihnaa reikiin ja kiristelemään
nahka kehän päälle. Kiristääkään ei kannata liikaa, ettei
kehän muoto muutu nahan kuivuessa. Rummut kuivuivat nahkapuoli
alaspäin seuraavaan aamuun, jolloin huomasin, että olin kiristänyt
hihnaa liikaa. Nahka oli hyvin pinkeä ja siis liian kireällä.
Nahka oli vetänyt koko kehikon mutkalle, munanmuoto oli lisääntynyt
ja kehän nahanpuoleinen etureuna (eli rumpureuna) oli kääntynyt
sisäänpäin. Soittamiseen tällä ei kuitenkaan ollut merkitystä
ja rummusta kuuluva ääni on mahtava.
Alunperin tarkoitukseni oli maalata
rumpuun kuvioita. En kuitenkaan halunnut hätäillä, vaan rauhassa
löytää rummulle oikeat kuviot. Siinä oleva värjätty pinta on
itsessäänkin todella kaunis, joten en halua maalata siihen kovin
suurta kuviota. Olen myös suunnitellut, että rumpu tulisi
ennustuskäyttöön, joten rummun kuvioiden tulisi tukea tätä
tarkoitusta. Myös takapuolelle on tarkoitus laittaa taottuja tai
pronssista valettuja kiliseviä koristeita sekä kädenpidikkeeseen
”paksunnos”, jotta rumpua olisi parempi pitää kädessä.
Rumpukapula
Tein kapulan ukontulikukan varresta,
johon kiedoin nahkasuikaleen päähän. Nahkasuikale on kaksin
kerroin taitettu ja liimattu kapulan päähän. Nahkaa on riittävästi
ja rummutettaessa tulee hyvät sointi, mutta pitkään rummuttaessa
nahka alkaa valumaan ulospäin, eli se ei ole aivan tarpeeksi
kireällä. Tähän auttaa, kun sitoo nahan ympärille paremmat
nyörit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti